Svar på frågan!

13 Februari 2014
Miranda: Uppskatta Sverige mer? Vill du fortfarande bo i Amerika i framtiden?
 
Perfect question, jag hade tänkt att berätta mer om vad jag menar att jag uppskattar Sverige mer nu.
Jag har bott här nu sex månader och på sistone har jag sett mycket. Då menar jag att ungdomar där borta i Sverige har frihet. I Sverige kan jag ta mig iväg vart jag vill med buss eller bil eller cykel så lätt. Jag är van med svenska regler och den svenska friheten, jag är inte beroende på andra som här. Ungdomar i Sverige talar till vuxna på ett annat sätt, här måste man formulera sig innan vad man säger något. Killar och tjejer kan absolut inte vistas tillsammans i ett rum här, dock kanske ok men med en öppen dörr så att vuxna kan se genom. Det är också så att många är väldigt religiösa här och går till kyrka varje söndag, jag har fått en fråga många gånger från andra, Vilken religion tillhör du? Jag svarar att jag tillhör inte någon religion, jag brukar kalla att jag är fri. De blir upprörda och tänker att det är galet, men de förstår inte att Sverige är ett sekulärt land. Jag måste be om tillåt för allt här t.ex. om jag vill ha ett telefon nummer, eller om jag vill göra något måste jag fråga och göra så att allt blir bra. Spontana saker funkar inte. Vill jag till tex en kompis eller till mall måste mina värdföräldrar köra mig. Ibland tycker jag att jag blir behandlad som om att jag vore en åtta åring. Från början blev jag ofta arg och irriterad på det men med tiden har jag börjat förstå deras kultur. I Sverige kan jag använda mobil i skolan, absolut inte här. Svenska skolsystemet är different om man ska jämföra med amerikanska skolsystemet. Det är faktiskt irriterande när vuxna följer en överallt i skolan, det handlar om safety och blabla. Det är som när en envis fluga som stör en. Det är faktiskt intressant att prata med en amerikan och jämföra våra kulturer. Jag kommer inte på mer, det finns en massa. Jag tror också att det beror på att jag är under en organisation och måste följa reglerna. Det är säkert olika om man är över 21 och fri och kan göra vad man själv vill här i USA! :D Jag kan absolut tänka mig att bo i Amerika i framtiden men först måste jag resa runt världen och se mer. När jag vill ha familj och jobb så kan jag tänka mig att bo i USA. Men mitt hjärta är alltid Sverige. Jag vet inte vart jag skulle vilja bo, måste först se mer av USA. :) Det beror på. Love USA and Sweden!
 
 

Namn:
Remember?

URL/Bloggadress:


Kommentar: